Összefoglaló az „Alkotó kezek, alkotó leszek!” c. tehetséggondozó program megvalósulásáról

Kedves Gyerekek! Kedves Szülők!

A 2020 februárjában elkezdett „Alkotó kezek, alkotó leszek!” c. tehetséggondozó programunk 2020 decemberében a végéhez érkezett.

A tehetséggondozó program célját így fogalmaztuk meg a pályázati adatlapon:

„Komplex tehetséggondozó kézműves program és az ezt kísérő 4 órás interaktív foglalkozás, az 1 napos tanulmányút, ill. a 3 napos szaktábor keretében a tehetségek és tehetségígéretek számára élmény és alkotótér biztosítása: népi mesterségek, régi és új kézműves technikák rejtelmeinek megismerése, elsajátítása. A program közben és végén a tárgyiasult alkotásokban történő gyönyörködés biztosítása önmaguk, iskolatársaik, szüleik és tanáraik számára kiállítás keretében.”

Az elmúlt hónapok nagy kihívás elé állítottak mindenkit, így a programot is több tekintetben módosítani kényszerültünk. Tehát nemcsak a gyerekek, hanem mi szervezők is kreatívkodhattunk, hogyan is szervezzük meg a nehézségekbe ütköző terveinket (pl. 3 napos tábor). Úgy véljük, sikerült elvarázsolnunk egy kicsit a programban résztvevő gyerekeket a különleges kézműves technikák, a sajátos módszerek kipróbálása során.

A tavaszi és őszi/téli alkotómunka során nagyon szép, különleges és egyedi alkotások születtek!!! Sok lehetőséget kaptak tanulóink arra, hogy a technikák megismerése után kreativitásukat próbára téve önálló ötleteiket is megvalósíthassák.

Népi mesterségekkel ismerkedhettek meg. Kipróbálták a gyertyamártogatás és –öntés technikáját, különböző formájú és színű gyertyákban gyönyörködhettek, s használhatták fel asztalidísz, adventi koszorú alapanyagaként.

A szövés technikájában a fiúk is jeleskedtek!!! Az elkészült szövött alapanyag mobiltartóként funkcionál.

A kerámiakészítés és annak díszítése, festése felejthetetlen élményt szerzett valamennyi tanulónak a Sárospataki Kerámiaüzemben. A formázást itthon pedig sólisztgyurma és szódabikarbonás „kerámia” alapanyagokból készült karácsonyi díszek készítése közben gyakorolhattuk.

Nagyon régi hagyomány a mézeskalácskészítés és –díszítés. Karácsonyi mézeskalácsot gyúrtunk (a szülők és gyerekek által több receptet is kipróbáltunk), sütöttünk, díszítettünk tojásfehérjével, színes cukordarával, kókuszreszelékkel. Túl sokáig nem gyönyörködtek a gyerekek az alkotásokban… A sérült darabok kóstolása után kiderült, hogy bármelyik recept által készült mézes sütikék kívánatosak voltak, s a megcsodálás után ugyanoda kerültek… J.

Nagy sikert aratott a pirográffal történő megismerkedés. Falapokra, fadobozokra motívumok gyűjtése után gyönyörű égetett grafikák kerültek; egyedi virágkarók, kincsesládák, tolltartók, faliképek készültek a gyerekek és szüleik nagy örömére.

A szalvétatechnika (és a repesztőlakk) megismerése, kipróbálása után faliképek, konyhai üzenőfalak és díszek (vágódeszkából, fakanálból), dobozok (kincsesláda, ékszerdoboz) készültek különböző mintájú szalvétákkal.

A környezettudatosság jegyében újrapapírt készítettünk! Az elhasznált, szemetesbe szánt papírokból papírmerítési technikával készíthettünk natúr és színes merített papírt, amelyek meghívó, falikép, könyvjelző szerepükben hosszú ideig gyönyörködtetnek minden „megajándékozottat”.

A tehetséggondozó program során bátran kísérletezhettek a gyerekek a technikák megismerése után, rácsodálkozhattak saját kézügyességükre, ötleteikre, alkotókészségükre, az alkotás és ajándékozás örömére.

Megismerhették önmagukat és egymást új helyzetekben, új oldalukat mutathatták meg egymás számára.

Pozitív visszajelzés számunkra, hogy a gyerekek otthon is tovább gyakorolták/gyakorolják a technikákat a saját és szüleik nagy örömére.

Újra megköszönjük a szülők támogató együttműködését, segítőkészségét, közreműködését!!!

Köszönjük a Nemzeti Tehetség Program s az Emberi Erőforrások Minisztériumának anyagi támogatását!!!

 

 

Az iskolavezetés és a szervező pedagógusok